Stormarkskolen
Denne side samler undervisningsmaterialer i forbindelse med praktik for Morten Husfeldt på Stormarkskolen. Her er der ressourcer til hver af de klasser jeg arbejder med.
Klasseoversigt
5.c Matematik
Læringsmål
- Jeg kender til regnestrategier
- Jeg kan anvende regnestrategier til gange-stykker
- Jeg kan bruge kasse metoden
- Jeg kan regne gangestykker
Division - Fredag d. 26. marts
Formiddag
- Velkommen til Regnestrategier - Repetition
- Fælles - Ballon-metoden 1095 / 4
- Video og små stykker - Division - Ballonmetoden
- Brain-Break
- Skriv dit navn i chatten
- Plus, Minus, Gange, Dividere - demo
- Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?
Ressourcer
5.c English
Learning goals
- I have spoken English
- I have listened to English
- I have used English to express my feelings
- I have debated in English
Today's Program - Tuesday, March 23th
- Welcome to English
- Feelings and thoughts about learning
- Work in groups
- Present your work (Groups)
- Brain-Break - touch something...
- Work i groups 2
Previous lessons
Learning goals
- I have spoken English
- I have listened to English
- I have written English
- I have collected new vocabulary
- I have gained knowledge about Australia
Today's Program - Tuesday, March 16th
- Welcome to English
- Fun lesson about cute animals
- Work in groups
- Present your animal (Groups)
- Brain-Break
- Video from an Aussie
- Padlet - About today
Ressources
Learning goals
- I have spoken English
- I have listened to English
- I have written English
- I have collected new vocabulary
- I have gained knowledge about Australia
Today's Program - Tuesday, March 9th
- Welcome to English
- Fun lesson about cute animals
- Video - Australian animals - groups
- Share your wordlist while we work - padlet
- Present your animal to the class (Groups)
- Brain-Break
- We are all in the same boat
- Video from an Aussie
- WRITE - Padlet - Reflect on today's lesson
Ressources
Learning goals
- I have spoken English
- I have listened to English
- I have written English
- I have collected new vocabulary
- I have gained knowledge about Australia
Today's Program - Tuesday, March 2nd
- Welcome to English
- Make mistakes!
- Take notes
- LISTEN - Video - Australian animals
- TALK - What did you learn? New words? (Groups)
- Brain-Break
- LISTEN - A Day at Crocodylus Park - page 29
- TALK - read aloud
- We are all in the same boat
- Video from an Aussie
- Extra - read pg 27, quiz
- WRITE - Padlet - Reflect on today's lesson
Ressources
Learning goals
- I have spoken English
- I have written about my self
- I have learned about Australia
Today's Program - Tuesday, February 23rd
- Welcome to English
- Who am I?
- Present yourself - writing / oral
- Video about Australia
- What do we know about Australia - Padlet?
- Brain-Break
- A Piece of Cake - Textbook - pg. 26
- Listen and read aloud
- Read pg. 27 - Quiz time
Ressourcer
8.e Samfundsfag
Læringsmål
- Jeg har talt om politiske partier
- Jeg har udforsket mine politiske holdninger
- Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark
Dagens program - fredag d. 19. marts
- Velkommen til Det Politiske Landskab
- Ugen der gik
- Begreber:
Politiker, Parti, Vælger, Kernevælger, Kandidat, Mærkesag
- Clio - det politiske landskab
- Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - fortsat
- Kommentarer til timen
Ressourcer
Tidligere lektioner
19. Marts
Læringsmål
- Jeg har talt om politiske partier
- Jeg har udforsket mine politiske holdninger
- Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark
Dagens program - fredag d. 19. marts
- Velkommen til Det Politiske Landskab
- Ugen der gik
- Begreber:
Politiker, Parti, Vælger, Kernevælger, Kandidat, Mærkesag
- Clio - det politiske landskab
- Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - fortsat
- Kommentarer til timen
Ressourcer
12. Marts
Læringsmål
- Jeg har talt om politiske partier
- Jeg har udforsket mine politiske holdninger
- Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark
Dagens program - fredag d. 12. marts
- Velkommen til Politiske Partier
- Ugen der gik
- Clio - Hvad er et parti - begreber:
Politiker, Parti, Vælger, Kernevælger, Kandidat, Mærkesag
- Hvad er en mærkesag - video
- Mine mærkesager - formuler 3 emner du brænder for
- Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Lav en 2 minutters parti-præsentation (15 min)
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
5. Marts
Læringsmål
- Jeg har talt om politiske partier
- Jeg har udforsket mine politiske holdninger
- Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark
Dagens program - fredag d. 5. marts
- Velkommen til Politiske Partier
- Ugen der gik
- Clio - Hvad er et parti
- FT - Opgave om politiske partier
- FT - Video om politiske partier
- Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- TV-2 Kandidattest
- Besøg 'dit parti' på Clio
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
26. Februar
Læringsmål
- Jeg har talt om uddannelse
- Jeg har forholdt mig til uddannelsestyper
- Jeg har forholdt mig til etik om dyrevelfærd
- Jeg har tænkt over mit uddannelsesvalg
Dagens program - fredag d. 26. februar
- Velkommen til Unge og Uddannelse
- Hvem er jeg?
- Ugen der gik
- Slagt ½ gris - Hvad synes I?
- Hvilke emner kom vi ind på?
- 10:55 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - Unge Og Uddannelse
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
26. Februar - B
Læringsmål
- Jeg har talt om uddannelsesniveau i Danmark
- Jeg har arbejdet med social arv
- Jeg har forstået begrebet social arv
Dagens program - fredag d. 5. marts
- Velkommen til Unge og Uddannelse
- Ugen der gik
- Clio - Unge og Uddannelse
Danmarks Statistik:
- DS - En fjerdedel af befolkningen er uden uddannelse
- DS - Flere børn fra lavindkomsthjem får uddannelse
- DS - Store kønsforskelle på videregående uddannelser
- Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - Social arv og uddannelse
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
9.c Samfundsfag
Læringsmål
- Jeg kan tale politiske blokke
- Jeg kender til blokpolitik, værdi- og fordelingspolitik
- Jeg har kendskab til partiernes placering på højre/venstre, rød/blå
Dagens program - onsdag d. 24. marts
- Velkommen til Velfærdsstaten
- Ugen der gik
- Blokpolitik - Video
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - Rød og blå blok
- Opsamling - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Padlet - skriv om timen
- Kommentarer til timen
Ressourcer
Tidligere lektioner
17. Marts
Læringsmål
- Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik
- Jeg kan forklare begreber relateret til penge- og finanspolitik
- Jeg kan arbejde med pengepolitiske problemstillinger
Dagens program - onsdag d. 17. marts
- Velkommen til Penge og Finanspolitik
- Ugen der gik
- Begreber fra sidst - forklar med egne ord:
Pengepolitik, Diskonto, Fastkurspolitik, Lavkonjunktur
Finanspolitik, Bæredygtig, Inflation, Betalingsbalancen, Overførselsindkomster
- Pengepolitik - Video
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Hvad sagde videoen?
- Clio 11 - kan du føre pengepolitik?
- Clio 11 - kan du føre finanspolitik?
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
10. Marts
Læringsmål
- Jeg kender til begreber i økonomisk politik
- Jeg har forståelse for økonomisk politik
- Jeg har forståelse for målkonflikter
- Jeg har arbejdet med samfundsøkonomiske mål
Dagens program - onsdag d. 10. marts
- Velkommen til Økonomisk Politik
- Ugen der gik
- Begreber fra sidst - prøv at forklare:
Inflation, Betalingsbalance, BNP, Bæredygtig, Velfærdsstat, Omfordeling
- Økonomiske mål - video
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - Målkonflikter
- Gruppearbejde - 20 min
Vælg 3 mål I vil fremme og forklar hvordan og hvorfor
- Fremlæggelse
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
3. Marts
Læringsmål
- Jeg har forståelse for økonomisk politik
- Jeg har forholdt mig til økonomipolitik og min hverdag
- Jeg har talt om betydningen af økonomiske politikker
Dagens program - onsdag d. 3. marts
- Velkommen til Økonomisk Politik
- Hvem er jeg?
- Ugen der gik
- Hvad er økonomisk politik - jeres bud
- Clio - Økonomisk politik, Forløb
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio fortsat - Gruppearbejde - 15 min
- Clio fortsat - Fremlæggelse
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
9.d Samfundsfag
Læringsmål
- Jeg kan tale om de 3 velfærdsstatsmodeller
- Jeg kender forskellen på velfærdsmodellerne
- Jeg kender til fordele og ulemper ved velfærdsmodellerne
Dagens program - torsdag d. 25. marts
- Velkommen til Velfærdsstaten 2
- Clio - Forskel på velfærd
- Intro - dagens grupper
- Gruppearbejde - de 3 modeller - Grupper 1-2-3
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Gruppearbejde - de 3 modeller - Grupper A-B-C
- Opsamling - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
Tidligere lektioner
18. Marts - Velfærdsstaten
Læringsmål
- Jeg kan tale om Velfærdsstaten
- Jeg kender til velfærdsstaten og dens opbygning
- Jeg kender til fordele og ulemper ved den danske velfærdsmodel
Dagens program - torsdag d. 18. marts
- Velkommen til Velfærdsstaten
- Ugen der gik
- Velfærdsstaten - Video
- Clio - Velfærdsstaten indledning
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio - Hvad er velfærd?
- Opsamling - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
11. Marts - Penge og Finans
Læringsmål
- Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik
- Jeg kan forklare begreber relateret til penge- og finanspolitik
- Jeg kan arbejde med pengepolitiske problemstillinger
Dagens program - torsdag d. 11. marts
- Velkommen til Målkonflikter
- Ugen der gik
- Begreber fra sidst - forklar med egne ord:
Pengepolitik, Diskonto, Fastkurspolitik, Lavkonjunktur
Finanspolitik, Bæredygtig, Inflation, Betalingsbalancen, Overførselsindkomster
- Pengepolitik - Video
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio 11 - kan du føre pengepolitik?
- Clio 11 - kan du føre finanspolitik?
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Ekstra
- Kommentarer til timen
Ressourcer
4. Marts
Læringsmål
- Jeg har forståelse for Målkonflikter i økonomisk politik
- Jeg har kender til de forskellige økonomiske politikker
- Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik
Dagens program - torsdag d. 4. marts
- Velkommen til Målkonflikter
- Hvem er jeg?
- Ugen der gik
- Hvad er økonomisk politik - jeres bud
- Clio - Økonomisk politik, Forløb
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Pengepolitik og Finanspolitik
- Clio 8 - Finanspolitik
- Clio 8 - Pengepolitik
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer
25. Februar
Læringsmål
- Jeg har forståelse for økonomisk politik
- Jeg har forholdt mig til økonomipolitik og min hverdag
- Jeg har talt om betydningen af økonomiske politikker
Dagens program - torsdag d. 25. februar
- Velkommen til Økonomisk Politik
- Hvem er jeg?
- Ugen der gik
- Hvad er økonomisk politik - jeres bud
- Clio - Økonomisk politik, Forløb
- 08:50 - Brain-Break - 10 min
- Skriv dit navn i chatten
- Clio fortsat - Gruppearbejde - 15 min
- Clio fortsat - Fremlæggelse
- Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
- Kommentarer til timen
Ressourcer